W dniach 17-19 listopada w Nadarzynie pod Warszawą odbyły się Międzynarodowe Targi Tekstylne Fast Textile. Miałam przyjemność wziąć w nich udział jako jeden z ponad 22 tysięcy zwiedzających te targi mody i dlatego zdecydowałam się napisać artykuł, dlaczego uważam, że to był bardzo wartościowo spędzony dzień.


Dla przypomnienia – w Polsce targi branży odzieżowej odbywają się w kilku miastach.

1. Poznań

Targi Mody Poznań składają się z trzech salonów:
FAST FASHION Salon Odzieży i Dodatków (bieżący sezon) dedykowane kontraktacjom.
NEXT SEASON Salon Odzieży i Dodatków (nadchodzący sezon) dedykowane kontraktacjom.
BTS Salon Obuwia, Skóry i Wyrobów Skórzanych, które obejmują materiały i dodatki kaletnicze, jak i gotowe produkty dostępne w kontraktacjach.

2. Łódź

Targi Fashionweare B2B w Łodzi dedykowane kontraktacjom, podzielone są na modę damską i modę męską.

3. Warszawa (Nadarzyn)

Międzynarodowe Targi Tekstylne Fast Textile czyli targi tkanin i dodatków.

Oprócz powyższych można znaleźć również specjalistyczne targi ślubne (organizowane w każdym dużym mieście) oraz dedykowane produktom ekologicznym (również modzie) Targi Ecotime.

Dlaczego wobec tego warto zarezerwować sobie przynajmniej jeden dzień i wybrać się na targi mody?

1. Nowi kontrahenci

Targi odzieżowe są tak skonstruowane, że łączą firmy, które coś oferują, z firmami, które tego czegoś potrzebują. Czyli w momencie, gdy szukamy nowych dostawców i podwykonawców, to przede wszystkim tutaj warto zacząć. Skarbnicą wiedzy są katalogi wystawców, teraz już dostępne w wersji elektronicznej na stronach targów. Dotyczy to też targów zagranicznych, których katalogi mogą okazać się bardzo pomocne, jeśli szukamy kontrahentów za granicą. Wyjazd na takie targi to już znaczny wydatek, a w dalszym ciągu poprzez katalogi wystawców możemy znaleźć firmy, które ułatwią nam realizację naszych projektów.

2. Oszczędność czasu i pieniędzy

Czas i pieniądz w aktualnym świecie są na wagę złota. Biorąc udział w takiej imprezie mamy w jednym miejscu całą Polskę i nie tylko. Spotkamy również dostawców z innych krajów, takich jak Turcja, Tajwan czy Chiny. Nie tracimy czasu na dojazdy i indywidualne spotkania w siedzibach firm. Mamy wszystko na tacy. 10-15 minut rozmowy z przedstawicielem firmy na targach to szybkie rozeznanie, czy jej oferta faktycznie trafia w nasze potrzeby. Także nie marnujmy czasu i zróbmy w ramach przygotowania listę 10-15 stoisk, które musimy na pewno odwiedzić. Przyda się przy ustalaniu priorytetów i w sytuacji, gdy będziemy mocno ograniczeni dostępnym czasem.

3. Nowości

Firmy, które prezentują swoje oferty na targach, oprócz stałej oferty prezentują również nowości. Chcą w ten sposób przyciągnąć nowego klienta, nawiązać nowe kontakty, czy poszerzyć sprzedaż do aktualnych klientów. Tutaj możemy zobaczyć przykłady nowych zastosowań, niektóre nawet jeszcze w fazie testów, które już za chwilę mogą być wykorzystane w naszych projektach.

 

przyklady-technik-targi-mody

4. Inspiracje

Targi odzieżowe to również miejsce inspiracji. Gigantyczna przestrzeń, gdzie można wszystkiego dotknąć. Miks faktur, kolorów, druków, haftów, których w takim bogatym zestawieniu nie znajdziemy w żadnym trendbook’u, pasmanterii, czy sklepie z materiałami. Tak intensywne bombardowanie nowymi rozwiązaniami rodzi wiele pomysłów na przyszłe projekty.

5. Kontakt bezpośredni

Trzeba też pamiętać, że tutaj spotykamy ludzi. Kontakt bezpośredni na obecnym konkurencyjnym rynku jest nie do przecenienia. Naszą przewagę firmy możemy budować na zaufanej sieci kontrahentów, podwykonawców, a do tego niezbędny jest kontakt osobisty. Co więcej – to, co w ofercie standardowej może nas odstraszyć jako minimum zakupowe, w kontakcie bezpośrednim jest tylko jedną z kwestii, które można doprecyzować i wynegocjować. Elastyczność jest dużo większa, gdy znamy się osobiście. Dlatego zawsze warto pytać i mieć… solidny zapas wizytówek!

6. Przykłady na żywo

Nie da się projektować bez poczucia „na żywo” materiałów, z których mamy tworzyć. Bez tego nie mamy kontroli nad finalnym efektem, który uzyskamy. Czasami okazuje się, że katalog interesującego nas kontrahenta jest tak obszerny, że nie ma możliwości przesłania próbek wszystkich oferowanych przez niego produktów. Tymczasem targi to takie katalogi, które możemy obejrzeć na żywo, dotknąć próbek, popatrzeć jak materiały zachowują się w ruchu. Takie wydarzenie daje mam możliwość skonkretyzowania tego, co będziemy chcieli wykorzystać i zamówić. Czy jakość będzie adekwatna, a efekt zgodny z oczekiwaniem.

przyklady-technik-targi-mody-2

7. Porównanie różnych ofert

Teren targów często podzielony jest na sekcje, co sprzyja również porównywaniu ofert. Można znaleźć kilku kontrahentów, którzy prezentują zbliżoną ofertę, sprawdzić ich ceny, minimalne zamówienie czy czas realizacji. To w dalszym etapie pomoże nam optymalizować koszty produkcji.

8. Trendy

Kolejny czynnik „na wagę złota” to dostęp do trendów na kolejne sezony. Czasami są one prezentowane w formie wykładów na seminariach, w specjalnie do tego przeznaczonych przestrzeniach wystawowych albo na indywidualnych stoiskach, które dostosowują swoją aktualną ofertę do przyszłych sezonów. Zrozumienie tego, jakie będą nadchodzące tendencje, daje możliwość świadomego projektowania i wyboru – wpasować się, czy wyróżnić na rynku.

9. Technologia

Branża odzieżowa, tak jak wszystko w naszych czasach, szybko się rozwija. Powstają nowe technologie, które adaptowane są przez firmy i oferowane klientom. Takie nowe rozwiązania są prezentowane właśnie na targach. Specjaliści, którzy chcą funkcjonować na rynku odzieżowym, muszą świadomie być na bieżąco z taką wiedzą. A od kogo się uczyć, jak nie od ludzi, którzy specjalizują się w swoim wąskim i często niespotykanym nigdzie indziej obszarze? To właśnie na targach można zadać im pytania o taką tematykę. I muszę przyznać, że nie spotkałam się z sytuacją, gdy ktoś nie chciał się podzielić tą wiedzą.

10. Wykłady

Na koniec zostają jeszcze seminaria i wykłady, które odbywają się w trakcie wydarzenia. Jest ich dużo, więc warto wybrać naprawdę te, które wydają się dla nas ciekawe. Bloki tematyczne prezentowane przez ekspertów, wykładowców uczelni i specjalistów instytutów, to kolejna porcja wiedzy, którą można przyswoić w międzyczasie pomiędzy kawą i przechadzaniem się pomiędzy stoiskami prezentowanymi na kilkuset metrach wystawowych.


Niezależnie od tego, co już widziałam na poprzednich targach, nie omieszkam wybrać się na kolejne. W końcu warto przywitać się z poznaną poprzednio panią Krysią, poszukać nowych rozwiązań do przyszłych projektów i kto wie, może nawet dostać propozycję współpracy? Pamiętajmy, że znajomość technologii i rozwijanie wiedzy to obszary niezbędne, które obok poczucia estetyki, muszą pielęgnować projektanci.