Dziś chciałam opowiedzieć o kolorach i ich zestawieniach, czyli o paletach kolorystycznych.

Przede wszystkim skąd czerpać inspiracje do tworzenia palety kolorystycznej?

Jak zadbać, żeby paleta kolorystyczna była spójna?

Jak przenieść kolor z palety do każdego programu graficznego?

 

Nie chcę tworzyć wpisu o teorii koloru, bo nie lubię teoretyzować. Raczej myślałam o czymś bardzo praktycznym. Opiszę i pokażę, jak ja tworzę swoje palety kolorystyczne.

Co to jest paleta kolorystyczna?

Najpierw może na wszelki wypadek powiem, co to jest paleta kolorystyczna albo inaczej paleta barw. Jest to uporządkowana grupa kolorów, które zestawione ze sobą tworzą pewną spójną jakość, przekazują nastrój, ideę, krótko mówiąc wizję twórcy. Paleta może składać się z barw zbliżonych kolorystycznie do siebie (blisko na kole barw), może zawierać akcenty, czyli kolory kontrastowe (znajdujące się na przeciw siebie w kolorze barw). Co to jest właściwie koło barw można zobaczyć tutaj.

Źródło inspiracji

Oczywiście inspiracje można czerpać z różnych źródeł. Jednak w tym wypadku szukałabym źródeł wizualnych. Mogą to być np.

  • zdjęcia zrobione własnoręcznie (np. z własnego albumu, z telefonu)
  • grafiki z internetu (np. pejzaży, zwierząt, kwiatów)
  • prace artystów (np. wystawy, muzea, albumy)
  • nasze momenty zachwytu, czyli stany, kiedy coś nam się bardzo podoba, bo niesie w sobie ładunek emocji

To co łączy te elementy to przede wszystkim impuls, że coś nam się podoba (dłużej to kontemplujemy, przemawia do nas, przynosi miłe wspomnienia). Jednym słowem porusza nas wewnętrznie.

No dobrze, to znajdę w grafice w wyszukiwarce Google dwa zdjęcia, które mi się podobają. Ponieważ szukam palety różowo szarej skorzystam z dodatkowego zawężenia zapytania flowers pink grey. Przeglądając zdjęcia trafiłam na dwa, które mnie zachwyciły.

pink grey flowers inspiracja

Spójność palety kolorystycznej

Wybierając obrazy staram się szukać tych, które mają ograniczoną paletę barw. Wtedy mam gwarancję, że paleta pozostanie spójna ze względu na narzucone ograniczenie początkowe. Jeśli obraz ma więcej barw o większej rozpiętości, to zawsze mogę wybrać fragment obrazu i starać się dobrać kolory blisko siebie umieszczone na zdjęciu. Czasami natomiast można też poeksperymentować – poszukać mocnych przeciwieństw i kontrastów. W przypadku wzorów kolory zbliżone lepiej ze sobą współpracują, zwłaszcza na dużych powierzchniach i dużej skali. Ale każde zasady są po to, żeby je łamać.

Pierwsze bezpłatne narzędzie

No dobrze, teraz trochę praktyki. Pierwsze bardzo szybkie i proste bezpłatne narzędzie to Adobe Color CC dostępny online tutaj.

adobe color cc instrukcja uzycia

Przykładowe dwie palety z obrazka, który wybrałam w poszukiwaniach.

przyklad palety kolorystycznej

Niestety to narzędzie ma swoją wadę. Zawiera tylko 5 kolorów, co mnie osobiście ogranicza. Zazwyczaj szukam palet do 10 kolorów, 7-8 wydaje się ideałem.

Drugie bezpłatne narzędzie (dla zaawansowanych)

Przy tworzeniu palet można też skorzystać z programu graficznego Gimp. Jest bezpłatny, a ma zbliżone funkcje do płatnego Photoshopa.

Otwieram plik w programie.

Teraz za pomocą filtra [Filtry] > [Zniekształcenia] > [Mozaika] i przesuwając suwaczkami przygotowuję mozaikę z wybranej grafiki. Obraz wygląda teraz tak (przed i po):znieksztalcenie mozaika gimp

Korzystam z narzędzia pobranie koloru i klikam w obszar mozaiki (w kolor, który chce dodać do palety). Po lewej stronie w kwadraciku koloru pojawia się wybrany kolor. Klikam w kwadracik i trzymając wciśnięty lewy przycisk myszy przeciągam do przestrzeni nowej palety. I dalej postępuję tak samo, najpierw fragment mozaiki i potem przeciągnięcie koloru do palety.

robimy palete kolor po kolorze gimp

Tak wygląda finalna paleta (powiększyłam ją ikonkami na dole okna, klikając w plusik i wpisując 1 w miejsce kolumny).

palera roz szary

Jak użyć palety?

Teraz paleta jest gotowa, ale jak właściwie można jej użyć? Przede wszystkim trzeba powiedzieć co to jest RGB, CMYK i HEX, czyli nazwa koloru w uniwersalnej formie zestawu liczb lub liter w modelu przestrzeni barw. Zazwyczaj RGB stosowany jest do rzeczy wyświetlanych na monitorach, CMYK do druku, a HEX do programowania, ale to powiedzmy duże uproszczenie, a nie chce wchodzić w naprawdę duży temat. Ważne, że w każdej z tych przestrzeni można opisać kolor z naszej palety.

RBG = Red (liczba), Blue (liczba), Green (liczba)

CMYK = Cyan (liczba), Magenta (liczba), Yellow (liczba), Black (liczba)

HEX = liczba w systemie 16-tkowym zazwyczaj w formie #(6-liczb lub liter)

W przypadku Adobe Color CC klikając na koło barw po prawej dostajemy dane dotyczące kolorów palety (tutaj akurat podane są wartości RGB i HEX).

Dla pierwszego koloru odczytujemy RGB = (191, 130, 139).

Jeśli chciałabym użyć tego koloru w Gimp, to otwierając okno koloru (podwójny klik na kwadraciku koloru) mogę wpisać podane wartości odpowiednio w pola R, G, B. Kolor bieżący jest dokładnie taki, jak w Adobe Color CC.

Mogę użyć teraz tego koloru do pracy nad nowym projektem wzoru.

Podobny zabieg można też wykonać w każdym programie, aby przywołać ten konkretny kolor z palety. Natomiast nie zawsze trzeba robić to tak na piechotę. Jeśli pracujemy w jednym systemie (np. Adobe) palety można zapisywać w pliku i otwierać pod innym modułem (np. pomiędzy programami Illustrator i Photoshop).

 

A Wy jak tworzycie palety kolorystyczne?

Znacie jeszcze inne bezpłatne narzędzia do pracy z paletami kolorystycznymi?

 

Źródła:

zdjęcia pochodzą z platformy Pinterest

Gimp na którym pracuję to wersja 2.8.14, aktualną wersję można ściągnąć ze strony: https://www.gimp.org/downloads/

Adobe Color CC jest dostępny na stronie: https://color.adobe.com/