Wrażenia po konferencji w Warszawie, czyli Fashion Economy Moda 4.0

W ostatnim czasie brałam udział w konferencji Fashion Economy Moda 4.0. Została ona zorganizowana przez Akademię Biznesu i Prawa Mody Uczelni Łazarskiego. Głównym tematem, który mnie przyciągnął stała się prezentacja wniosków z raportu „Rynek mody w Polsce”, opracowanego przez KPMG we współpracy z Uczelnią Łazarskiego.

Konferencja Fashion Economy 4.0 odbyła się 13 listopada w Centrum Kreatywności Targowa (ul. Targowa 56). Nie byłam jeszcze w tym nowym, kreatywnym wnętrzu, więc dodatkowo zainteresowało mnie całe wydarzenie.

Co mnie zaskoczyło?

Przede wszystkim byłam zdziwiona, że frekwencja na konferencji Fashion Economy Moda 4.0 była taka wysoka. Zwłaszcza, że całe wydarzenie trwało pół dnia (od 9 rano). To uświadomiło mi, że na rynku polskim istnieje duża potrzeba, aby wypracować wspólnie modowe standardy. Takie, które doskonale sprawdzają się za granicą, a u nas w postaci idei jeszcze mocno raczkują.

Źródło: www.lazarski.pl

Uświadomiłam sobie, że osobom związanym z modą naprawdę zależy, aby jako branża zacząć razem współpracować i budować solidne ramy biznesu odzieżowego w Polsce. Myśleć i patrzeć na proces nie tylko pod kątem produkcji, ale również sprzedaży, marketingu i technologii. A przede wszystkim dbać o ciągłość i dostępność odpowiednich kadr nauczycielskich i pracowników specjalistycznych.

Co było najciekawszym punktem konferencji Fashion Economy Moda 4.0?

Najbardziej podobały mi się dyskusje, w których brali udział eksperci rynku odzieżowego. Zostali oni ciekawie dobrani ze względu na obszary, na których się najlepiej znają. To wprowadzało dużo dynamiki do rozmów i prezentowało różnorodne spojrzenia na to samo zagadnienie.

Panel pierwszy

Pierwszy panel dyskusyjny dotyczył wyników raportu „Rynek mody w Polsce”. Brali w nim udział:

  • Lidia Kalita – projektantka, która stworzyła wspólnie z siostrą markę Simple, a teraz z sukcesem pracuje nad własną autorską marką,
  • Anna Puślecka – redaktor portalu Do You Know Fashion, dziennikarka i producentka pokazów, sesji zdjęciowych i reklam,
  • Zbigniew Nasiłowski – finansista, który między innymi zarządzał finansami firmy Próchnik,
  • Maciej Szatkowski – manager KPMG odpowiedzialny za realizację badania „Rynek Mody w Polsce”.

Sytuacja rynku odzieżowego – najważniejsze tematy panelu

Tutaj wypowiedzi kręciły się wokół sprzedaży. Przede wszystkim poruszano temat wolnych niedziel. Dalej zastanawiano się nad rolą centrów handlowych w kanale sprzedaży i ich niedaleką przyszłością (przekształcenie się sklepów w showroom’y marek odzieżowych).  Poruszono problemy związane z rozwojem e-commerce i rozwojem świadomości konsumenta. To może się przełożyć na wzrost zwrotów odzieży przy zakupach online – nawet do 30% –  i kosztów logistycznych z tym związanych.

Panel drugi

Drugi panel dyskusyjny dotyczył sytuacji edukacyjnej, która staje się wielkim wyzwaniem na rynku odzieżowym w Polsce.

W tym panelu wzięli udział:

  • Bogusław Słaby, prezes Związku Przedsiębiorców Przemysłu Mody Lewiatan oraz Rady ds. Kompetencji Przemysłu Mody oraz Innowacyjnych Tekstyliów,
  • Iwona Kossmann, przedsiębiorca, prezes Revo Technologies, wice prezes Związku Przedsiębiorców Przemysłu Mody Lewiatan,
  • Małgorzata Gałązka-Sobotka, dyrektor Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego.

Edukacja specjalistów odzieżowych – najważniejsze tematy panelu

Sporo było mowy o tym, że jest duży rozdźwięk pomiędzy oczekiwaniami pracodawców, a wiedzą absolwentów. Moda staje się modna, ale z punktu widzenia młodych ludzi wszyscy chcą być projektantami.  Brakuje natomiast specjalistów-technologów, których rynek bardzo potrzebuje.

To właśnie młodzi ludzie, którzy nie boją się technologii powinni zasilić wkrótce przedsiębiorstwa w Polsce. W ten sposób dając im siłę do rozwoju i bycia konkurencyjnym na rynku światowym. Pracodawcy chcieliby zatrudniać osoby z bardzo konkretną wiedzą, a mają świadomość, że absolwenci, którzy są dostępni na rynku pracy, zupełnie tej wiedzy nie posiadają.

W dalszej części dyskutowano, jak taką wiedzę można by przekazywać, jak finansować zaangażowanie pracowników z wieloletnim doświadczeniem w edukację „młodych” i jak rekompensować ich nieobecność w zakładach produkcyjnych.

Cieszy mnie to bardzo, że wiele osób dostrzega, jakie są aktualne problemy i aktywnie działa, żeby im zapobiegać. Wiąże się to też ze zmianą technologiczną. Wiele dużych zakładów produkcyjnych musi zainwestować w rozwiązania optymalizujące zarządzanie produkcją, aby pozostać konkurencyjnym na rynku. A już teraz brakuje ludzi, którzy są gotowi i otwarci na takie zmiany.

[Jeśli chcesz sprawdzić, jakie są wymagania na rynku pracy to zajrzyj na stronę „Oferty pracy”, gdzie umieszczam aktualne oferty pracy dostępne na rynku odzieżowym zbierane z różnych źródeł (aktualizacja 1 raz na tydzień).]


Ożywione dyskusje spowodowały, że harmonogram konferencji został mocno nadszarpnięty. Niestety nie mogłam być do samego końca, czego bardzo, bardzo żałuję.

Podsumowanie

Cieszę się, że byłam uczestniczką tej konferencji Fashion Economy Moda 4.0. Była konkretna i żywiołowa. Optymistycznie patrzę na to, że jako ludzie z branży wszyscy mamy świadomość, że trzeba wykonać dużo pracy, aby rynek odzieży w Polsce był konkurencyjny i ciągły.

Jeśli byłeś na konferencji podziel się również swoimi wrażeniami w komentarzu. Co najbardziej Cię zaskoczyło? Co Ci się najbardziej podobało?

awatar biznes edukacja film historia mody inspiracje kolekcja kolor konferencja konstrukcja odzieży książki marka narzędzia paleta koloru projektowanie projektowanie 3D projektowanie wzorów projektowanie zrównoważone prototyp raport rynek pracy rysunek techniczny rysunek żurnalowy spójność studia sukces szablony odzieżowe szkicownik targi technologia trendy wystawa zarządzanie czasem