Chcesz się dowiedzieć, jak powstają wizualizacje odzieży 3D na awatarze? Ten wpis jest dla Ciebie. Przedstawię krok po kroku, jak tworzę projekty w 3D prezentowane na wirtualnej modelce.
Najpierw musi być pomysł
Proces zaczynam od pomysłu. Może to być projekt odzieży na zdjęciu, którym się inspiruję albo rysunek żurnalowy na sylwetce człowieka albo rysunek techniczny na płasko.
Taki projekt ma charakterystyczne linie. Patrzę na niego wnikliwie i analizuję. Czy ubranie opina sylwetkę, czy jest luźne? Składa się z jakichś charakterystycznych części? Posiada rękawy? Zawiera inne istotne elementy, np. guziki, suwak, wiązania?
Jak powstają wizualizacje odzieży 3D, czyli plan działania
Układam w głowie plan działania krok po kroku:
- Szablon podstawowy na górną część ciała
- Szablon podstawowy na dolną część ciała
- Wypracowanie formy projektu
- Dodanie charakterystycznych elementów takich jak rękawy, kołnierz, kieszenie, falbany (na podstawie odrębnych szablonów, które tworzę)
- Dodanie detali projektowych takich jak zapięcia
- Dopracowanie projektu pod kątem estetycznym, tj. kolory, wzory, faktury, szwy.
- Poza awatara i renderowanie w wysokiej rozdzielczości.
Budowanie głównej formy
Najpierw zaczynam od głównej bazy. Tworzę w oparciu o szablon podstawowy, który dobieram odpowiednio do projektu. Tutaj korzystam z mojej wiedzy dotyczącej tworzenia, modelowania i stopniowania szablonów odzieżowych. Wiem, który szablon podstawowy powinnam wybrać jako bazę.
W tym przypadku wzięłam szablon podstawowy na dopasowaną bluzkę i szablon podstawowy na spódnicę. Łączę górę z dołem, żeby zrobić szablon sukienki.
Rozmieszczam wszystkie szablony na awatarze i wirtualnie zszywam.
Szablon mało przypomina jeszcze sukienkę, ale stopniowo go dopracowuję. Talia jest podkreślona, wprowadzam odpowiednie cięcia w bluzce. Przenoszę zaszewki.
Dużą zaletą projektowania w 3D jest od razu informacja, jak każda zmiana na szablonie będzie wyglądać na sylwetce awatara. Wiem, że w odpowiednim miejscu odzież ma być bardziej dopasowana i wprowadzam od razu odpowiednie poprawki.
Coś odstaje, zmieniam to. W innym miejscu się marszczy, może jest za mało miejsca? Po kilku takich iteracjach w końcu dostają bazę, którą teraz mogę po kolei przekształcić w projekt.
Rysowanie na awatarze
Bezpośrednio na awatarze mogę rysować linie projektu. Patrzę, czy zachowane są odpowiednie proporcje na sylwetce. To co istotne każdą z takich linii mogę przesunąć. Czasami te kilka centymetrów jest bardzo istotne, żeby uzyskać kompletny, zrównoważony estetycznie projekt.
W linie modelowe wprowadzam cięcia. Mogę również odcinać elementy niepotrzebne z projektu. Mogę łączyć szablony przecięte ze sobą. Za każdym razem po zmianie od razu widzę, jak wygląda całość na sylwetce człowieka.
Szczegóły wyróżniają projekt
Kolejny etap projektowania, to detale. Dodaję zapięcia, wiązania. Wprowadzam cechy fizyczne materiału. Tam, gdzie jest to konieczne dodaje klejonki, które usztywniają niektóre partie projektu. Tutaj korzystam z wiedzy technologicznej dotyczącej szycia. Staram się przenieść na wirtualny model wszystkie te techniki, które zostałyby zastosowane w tworzeniu pierwowzoru w świecie realnym.
Estetyczne wykończenie modelu
Na koniec pozostaje warstwa estetyczna tj. kolory, wzory, szwy. Tak opracowany model może być wygenerowany w wysokiej rozdzielczości, z cieniami i fakturami.
Staram się znaleźć ciekawą pozę awatara. Co ważne nie może być ona zbyt skomplikowana, bo wtedy zatraca się forma projektu. Zawsze zależy mi na tym, żeby był on widoczny jak najlepiej.
Ile trwa proces opracowywania projektu?
Wizualizacje odzieży 3D to nie jest taka prosta sprawa. Wszystko zależy od stopnia skomplikowania modelu. Jeśli mam gotowe szablony podstawowe, które mogę wykorzystać od razu, zazwyczaj dopracowanie modelu zajmuje od 2 do 4 godzin. Jeśli muszę najpierw opracować szablon i go zestopniować, to dużo więcej.
Dopracowany szablon podstawowy to podstawa dobrego efektu finalnego, ale to sekrety, które zna każdy konstruktor odzieży.
W czym wizualizacje odzieży 3D mogą pomóc?
Nikogo na pewno nie zdziwi fakt, że ja osobiście uważam narzędzia 3D jako fantastyczne rozwiązanie. W końcu mnie to pasjonuje! A moment, kiedy ideę można tak szybko wcielić w życie i zobaczyć na sylwetce, zostaje skrócony do zaledwie kilku godzin. A wszystko bez ryzyka niepowodzenia i kosztów. Sam proces projektowania robi się dużo bardziej świadomy i odważniejszy.
Ale popatrzmy realnie do czego może przydać się wizualizacja 3D:
Możemy sprawdzić, jak leży model.
Mamy już szablony stworzone przez konstruktora, ale trudno nam sobie wyobrazić efekt końcowy. Zamiast tworzenia pierwowzoru możemy stworzyć wirtualny pierwowzór i nanieść już pierwsze poprawki na tym etapie.
Możemy stworzyć szablony na podstawie zdjęcia-inspiracji.
Patrząc na model na zdjęciu można odtworzyć szablony do uszycia pierwszego pierwowzoru.
Możemy podjąć decyzje dotyczące wersji kolorystycznych.
Zanim modele zostaną odszyte, możemy najpierw zwizualizować je na awatarze. I zrobić ich nawet kilka czy kilkanaście wersji.
Możemy zaprezentować model w materiałach marketingowych i sprzedażowych.
Testowanie nowych rozwiązań projektowych już na bardzo wczesnym etapie kontaktów z klientem docelowym, czy kupcem może optymalizować ryzyko biznesowe.
[Możesz zajrzeć też na wpis Pierwsze wrażenia z projektowania odzieży w 3D.]
Wszystkie powyższe wizualizacje powstały w programie CLO3D.
Widzisz jeszcze inne możliwości zastosowania projektowania i wizualizacji odzieży w 3D? Daj mi znać w komentarzu!
awatar biznes edukacja film historia mody inspiracje kolekcja kolor konferencja konstrukcja odzieży książki marka narzędzia paleta koloru projektowanie projektowanie 3D projektowanie wzorów projektowanie zrównoważone prototyp raport rynek pracy rysunek techniczny rysunek żurnalowy spójność studia sukces szablony odzieżowe szkicownik targi technologia trendy wystawa zarządzanie czasem