biznes, projektowanie

Jak wycenić usługę projektowania?

jak wycenić usługę projektowania mody, projektowania wzorów, dowolną usługę

Czy łatwo wycenić usługę?

Szukasz informacji, ile kosztuje zaprojektowanie wzoru?
A może robisz rozeznanie na rynku, aby rozpocząć współpracę z projektantem odzieży?
Możliwe też, że po prostu zastanawiasz się, jak wycenić swoją pracę?

Jak wycenić usługę?

To jest dosyć standardowe pytanie, które stawia sobie każdy, kto robi coś dla innych. I nikt nie ma na to idealnej odpowiedzi. Ale nie skończę tutaj wpisu, tylko pójdę trochę dalej, bo może Ci coś podpowiem.

Moje ceny nigdy nie są stałe. One ewoluują razem z wiedzą i doświadczeniem. Po prostu wraz z nabywaniem biegłości przestajemy się bać wyceniać swoją pracę realniej i najczęściej drożej. Rozwijamy się. Robimy lepszą pracę, więc i cena rośnie. Co więcej, ilość zleceń przewyższająca nasze możliwości pracy pokazuje również jasno, że najwyższy czas zacząć podnosić ceny.

Różne metody wyceny usługi projektowania

Do wyceny zaprojektowania wzoru albo projektu odzieżowego można podejść w różny sposób.

Można:

  • Przyjąć określoną cenę
  • Oszacować liczbę godzin
  • Przyjąć cenę rynkową

Przyjrzyjmy się tym metodom po kolei.

Przyjąć określoną cenę.

150 zł, 450 zł, 1200 zł?

Nie chodzi tutaj o zbyt długie zastanawianie się, czy ta cena jest dobra. Co to w ogóle znaczy „dobra cena”? Dobra dla mnie, to oczywiście najwyższa, jaką ktoś jest skłonny mi zapłacić. Albo po prostu cena „sprawiedliwa” odzwierciedlająca ilość pracy, którą muszę poświęcić na dany projekt.

Na tym etapie ustalania cen ja robiłam po prostu testy. Na zapytania, które do mnie trafiały mówiłam cenę, która mi się wydawała odpowiednią. Jeśli ta osoba nie wracała ze zleceniem, zadawałam jej pytanie o powód. Następnym razem tę cenę modyfikowałam w górę lub w dół i testowałam ponownie.

Tak na marginesie: Pamiętaj proszę, że jak nie zapytasz, to się nie dowiesz! Oczywiście pisanie do klienta pytania „dlaczego nie wybrał oferty” może być trochę niekomfortowe. Ale pomyśl, że potencjalny klient otrzymał już Twoją ofertę i wycenę. Uzyskanie dodatkowej informacji zwrotnej, dlaczego nie zdecydował się na współpracę, to cenna wiedza, z której nie warto rezygnować.

Powody bywają różne: czasami robi tylko rozeznanie, czasami projekt uległ zmianie, a czasami… wybrał innego wykonawcę. Czy to była kwesta ceny? Może… A może jakiś zupełnie inny czynnik, o którym nie wiemy.

Oszacować liczbę godzin

45 zł/h, 80 zł/h, 120 zł/h?

Każdy projekt można oszacować godzinowo. Czy te szacunki nam dobrze poszły, to inna sprawa, ale jak w każdym obszarze także tutaj możemy nabierać wprawy.

Jak to zrobić? Rozpisz cały projekt na wszystkie czynności.

W przypadku zaprojektowania wzoru to może być:

  • zebranie inspiracji
  • szkice robocze i pomysły
  • tworzenie palety kolorystycznej
  • rysowanie elementów
  • digitalizacja rysunków
  • składanie raportu wzoru
  • opracowanie plików finalnych dla drukarni

Nie zapomnij również dodać punktów z obszaru administracji. Tak to też jest praca, którą należy uwzględnić w kosztorysie projektu:

  • opracowanie założeń projektowych
  • tworzenie umowy
  • wystawianie faktury

Na pewno warto uwzględnić także takie elementy, które trudno na tym etapie przewidzieć, ale mogą się pojawić:

  • dodatkowe poprawki zgodnie z wytycznymi klienta
  • wizualizacje wzoru na produkcie
  • jeśli masz na to zgodę, umieszczenie prac w portfolio albo na social media

Całkiem długa ta lista zadań.

Nawet zakładając, że średnio każde zadanie to 30 minut pracy mamy tutaj już 6,5 godziny. Przy stawce 45 zł / godzinę dostajemy prawie 300 zł + VAT.

Nie wiesz, ile coś zajmuje czasu? Nie poddawaj się po prostu szacuj na początek, a potem weryfikuj na już realizowanym projekcie.

Ale nie powiesz mi, że szkice do rozbudowanego wzoru zajmą tylko 30 minut. Na pewno przy bardziej skomplikowanym projekcie musisz odpowiednio wydłużyć czas na rysowanie i digitalizowanie.

Zapytaj przyjaciela albo… konkurencję

Masz znajomą osobę, która działa w tej samej branży? Zapytaj ją, na ile wycenia „takie” zlecenie.

Mam wrażenie, że w Polsce trochę boimy się pytać o cenę. W firmach wynagrodzenia są tajne. Nawet wpisane pod klauzule poufności. Czy pytanie o pieniądze jest niestosowne?

W końcu w najgorszej sytuacji ktoś może po prostu odpowiedzieć, że „nie chce odpowiadać na to pytanie”, podać nam szerokie widełki albo użyć mojego ulubionego „TO ZALEŻY”… Tak wiem, że faktycznie wiele zależy do samego projektu i czasami po prostu nie da się skatalogować cennika.

Nie wysyłałabym pytania bezpośrednio do konkurencji. Ale może znasz osobę działającą w branży pokrewnej? Branża pokrewna, to np. też branża kreatywna albo branża oferująca komplementarną usługę. Zapytaj ją, ile kosztuje mniej więcej standardowe zlecenie, które realizuje.

Np. za proste prace graficzne zazwyczaj płaci się min. 500 zł + VAT. Po prostu poniżej tej ceny nie opłaca się zabierać za pracę. Nie wierzysz? Sprawdź sam!
Będziesz mieć od razu punkt odniesienia dla własnej wyceny.

Kilka przydatnych porad, jak wycenić usługę

Nie zdobywaj zleceń ceną, ale elementem wyróżniającym

Pamiętaj, że nie tylko cena jest czynnikiem determinującym zlecenie. Tak naprawdę zawsze należy rozważać to w kategorii trójkąta: tanio, dobrze i szybko. Możesz zrealizować zlecenie:

  • tanio i dobrze
  • szybko i dobrze
  • tanio i szybko.

No i nie oszukuj siebie i klienta, że można je zrobić tanio, szybko i dobrze.

Na końcu obie strony będą tylko sfrustrowane!

jak wycenic usluge ile kosztuje projektowanie wzorow mody odzieży

Ale możesz ze swojej strony zaproponować coś indywidualnego. Jeśli możesz zaoferować coś autorskiego, niedostępnego u innych, wartość Twojej usługi może znacząco wzrosnąć. To może być na przykład bardzo charakterystyczny styl, który się klientowi podoba. Ale może być to również uporządkowany proces krok po kroku, gdzie klient poczuje się prowadzony za rękę. Albo coś dodatkowego, co klient będzie potrzebował w tym projekcie, ale jeszcze o tym nie pomyślał.

Jako inspirację mogę zaproponować Ci spojrzenie na opis mojego procesu przy usługach tworzenia modeli 3D. Ponieważ sama idea projektowania na awatarach jest nowa, to rozpisałam po kolei, czego klient może się spodziewać. Nie tylko oferta ma charakter edukacyjny, ale wprowadza w sam proces mojej pracy: Oferta projektowania odzieży na sylwetce awatara w 3D.

Trochę mikroekonomii

Sama też jasno rozumiem co to jest popyt i podaż. Cena może determinować ilość popytu na Twoje zlecenie. A jednocześnie na rynku możesz nie znaleźć nikogo, kto będzie chciał zapłacić za usługę według ustalonej ceny. Niezależnie od tego, czy cena jest adekwatna do ilości pracy, którą trzeba włożyć.

Teoria, teorią, a życie zweryfikuje nasze wizje i plany.

Ale nie warto też ceny obniżać. To, że ktoś nie jest w stanie zrealizować czegoś własnoręcznie i potrzebuje pomocy, oznacza, że masz tę wiedzę i możesz ją odpowiednio wycenić.

Jeśli klient nie chce płacić za usługę, to przecież może się sam nauczyć, kupić odpowiedni program, przygotować co najmniej 100 takich testowych rzeczy, żeby nabrać w tym podstawowej biegłości. Ile to czasu i pieniędzy? Z takiej perspektywy zapłacenie za zlecenie specjaliście, to tak na prawdę OKAZJA!

Podsumowanie

Mam nadzieję masz już teraz konkretny przepis, jak wycenić swoją usługę. Możesz zastosować to rozwiązanie do projektowania wzoru, stworzenia projektu odzieżowego, opisania dokumentacji technicznej, czy narysowania rysunku technicznego.

A tak naprawdę do każdego zlecenia, niekoniecznie w branży mody.

Możesz wybrać jeden z przedstawionych sposobów albo sprawdzić wszystkie trzy metody i wybrać średnią cenę.

Nie przejmuj się, że czasami wycena nie będzie adekwatna. To standard na początkowym etapie. Myślę, że każdy kiedyś przechodził przez ten etap. Ja też przypominam sobie przynajmniej kilka takich moich projektów.

Im więcej zleceń wykonasz, tym większa będzie Twoja świadomość pracy. Lepiej zoptymalizujesz własny proces i będziesz bardziej pewny, że zaproponowana cena jest w pełni adekwatna do pracy, którą wykonasz.

Wyjaśniając też klientowi wszelkie kroki, które wykonasz podniesiesz wartość pracy. Pamiętaj, że klient nie umie sobie nawet wyobrazić, jak pracochłonne coś może być, bo nigdy tego nie wykonywał. Im więcej opowiesz mu o procesie, tym lepiej zrozumie, że to nie jest „po prostu” nic skomplikowanego, a kilka solidnych godzin pracy. Doceni twoją wiedzę i doświadczenie. Uświadomi sobie, że masz w tym obszarze wysokie kompetencje i wiesz, jak to zrobić dobrze.

Życzę Ci (i sobie też) takich właśnie klientów idealnych!

Dalej nie wiesz, jak wycenić swoją usługę? Zadaj pytanie w komentarzu albo napisz do mnie maila marta.janicka@murky.pl.